:: Forum › Hvordan registrerer du dine fund?
-> Funddebatten

#1: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Jannick Nielsen [Paracelsus]Høve, Sydvestsjælland IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 12:35 pm
    ----
Nu har jeg gået og luret lidt på, hvordan andre detektorfolk registrerer deres fund, og der er vist lige så mange måder at gøre det på, som der er fund.

Selv plotter jeg et waypoint ind i min gps.
Så skriver jeg dato, waypoint, matrikel, fundsted og ca indhold på en posen.
Når jeg afleverer det hele til museet får de mit fund samt en overførsel af waypoints fra min gps.
Derefter gennemgår vi fundene og taster dem ind.

Jeg har set andre aflevere USB-nøgler, CD-rom'er osv. med billeder og registreringsark (i pdf-format) med alverdens informationer på, på hvert fund.

Hvordan gør du?

#2: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Henrik Brinch Christiansen [Henrik Brinch]Gram, Sønderjylland IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 1:03 pm
    ----
Jeg gør stort set det samme, tilføjer dog også eget navn på posen.
Afleverer så pose med indhold, men ingen waypoint i elektronisk form.

Vi gennemgår også fundene, men de indtastes først senere af museet.

Når museet så har registeret fundene, plejer vi få en liste med foto, og fundbeskrivelser i excel ark, til gennemgang.

#3: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Jannick Nielsen [Paracelsus]Høve, Sydvestsjælland IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 1:14 pm
    ----
Henrik Brinch skrev:

Afleverer så pose med indhold, men ingen waypoint i elektronisk form.

Taster de så waypoints ind fra posen, eller afleverer du en udskrift?

#4: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Henrik Brinch Christiansen [Henrik Brinch]Gram, Sønderjylland IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 1:57 pm
    ----
De indtastes fra posen af ja.

#5: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Brian Bechmann (Tidl bruger) [bechmann77]Nord fyn IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 2:17 pm
    ----
Jeg har visitkort jeg udfylder, SÆt nu man mistedet sin gps eller den brændte sammen
fibula.dk/coppermine/d...52716.html
så er det hele færdigt på en gang, og klar til aflevering

Umiddelbart inden aflevering laver jeg så et excel ark med alle fund fordelt efter sagsnumre

#6: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Michael [edelweis] IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 3:38 pm
    ----
navn. CPR. GPS. fundsted. matrikel. mobil nummer.

#7: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Tommy Olesen [tommy]Osted, Lejre Kommune IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 3:48 pm
    ----
På posen skrives navn, fundsted, koordinater og fund-ID. Sammen med fund afleveres et exel regneark med relevante oplysninger.

#8: Re: Hvordan registrerer du dine fund? Forfatter: Jakob Øhlenschlæger [Heelgrasper]Randers IndlægSkrevet: Ons Okt 10, 2012 6:20 pm
    ----
Jeg har en stak små sedler med, hvor der på forhånd er lavet plads til at notere matrikelnummer, gps-koordinater og hvad det er, der er fundet. Jeg udfylder så en seddel og smider den ned i posen med fundet. Inden aflevering gennemgår jeg mine poser og taster ind i et regneark, der også bruges til fundkort, så jeg har styr på, hvad jeg egentlig har fundet og afleveret.

Med på museet tager jeg så en kort skrivelse med min kontaktinfo, lodsejerinfo, evt. bemærkninger, og hvad der skal ske med fund, der ikke er danefæ. Og en udskrift fra regnearket sammen med en fundkort, så risikoen for at info pludselig er væk minimeres, og det er nemt lige at tale med arkæologen om særlige forhold som fundkoncentrationer osv. Efter lidt tid (typisk under to uger) plejer jeg så at få en kvittering fra museet på det afleverede, hvor jeg også kan se, hvad der fremadrettet sker med de enkelte fund (kasseres, indgår i museets samlinger eller videresendes til danefævurdering).



-> Funddebatten

Alle tidspunkter er GMT + 1 Timer

Side 1 af 1