l detectingpeople.dk › Detektor › Mønter › 1730-1746 Christian VI
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 2 Gæster

Detektor › Mønter › 1730-1746 Christian VI

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 DetektorMønter › 1730-1746 Christian VI 
Retur til oversigt Vis/skjul billede information Slideshow BILLEDE 3/24 Send dette billede som et e-postkort Se forrige billede Se næste billede
Tror det er en 6 mark fra 1733 Stor sølvmønt
Stor sølv mønt med godsvægt på sig da,,, i forhold til de andre små skillinger jeg har fundet..
Den blev bare så flot efter et lille bad i citronsaft...

Troede det var en medalje til at starte på :0)  Dælme en go mark jeg har fået fundet mig denne gang..

Tror det er en 6 mark fra 1733 Stor sølvmønt
Stor sølv mønt med godsvægt på sig da,,, i forhold til de andre små skillinger jeg har fundet..
Den blev bare så flot efter et lille bad i citronsaft...

Troede det var en medalje til at starte på :0) Dælme en go mark jeg har fået fundet mig denne gang..
 
 
Billede information
Tilføjet af:Sini1007
Metal:sølv
Landsdel:Midtjylland
Fundet med:
Teknetics T2

Album navn:1730-1746 Christian VI
Foreslå et andet album. Klik her.
Karakter (1 stemmer):(Aktuel karakter: 5 / 5 med 1 stemmer)
Vist:579 gange
URL:www.detecting.dk/coppermine/displayimage/pid=70245.html
 Mikael Benjamin Andersen [12. Juli 2018 kl. 11:19]
  Hej Sini tillykke med et super fund. Det er dælme en fed mønt at hive op. Skal museet egentlig have den? Lidt ærgerligt du har renset den, men sket er sket.
 Sini M [12. Juli 2018 kl. 11:36]
  Tak Mikael

Ja , første par sekunder troede jeg det var en medalje,,,
den behøver ikke skal forbi mus.
Fik en gang af vide at mønter efter 1560 ikke havde deres interesse..med mindre det var noget guldmønt/dukat agtigt

Så den ryger i min udstilling glashylde,, dog kommer den nok til at dominere dem alle,, da alle mine andre sølv skillinger er 1 gane mindre he he...

Der var rigtig mange gode signaler på det jord jeg går på lige nu,, men kan kun grave i hver 5 hul, da jorden er så hård som beton,,, Der har været ærter på den og kun høstet,, så den er mega hård... endte med at knække min ynlings spade :0)

Så snart lodsejeren får vendt jorden, så er jeg der,, det helt sikkert..
Og ja, fortryder også nu jeg gav den bad i friskpresset citronsaft, den skulle bare havde haft lidt vand,, men den var meget sort nogen steder,, så den havde ikke behøvet at være så ren,,, Lære hele tiden :0)
 jan nielsen [12. Juli 2018 kl. 12:15]
 jan nielsen [12. Juli 2018 kl. 12:18]
  Hej sini, tror du skal læse lidt op pÃ¥ danefæ loven. Din fine store sølvmønt kan sagtens være danefæ, det kommer an pÃ¥ hvor den er fundet og om der er flere af slagsen pÃ¥ stedet. Chokeret :smilewide:
 Sini M [12. Juli 2018 kl. 12:40]
  Hej Jan
Du har fuldstændig ret, :yes: :yes: ,, derfor sendte jeg også en mail med mønten og fibulaen samt ternvægten,, og mønten klarede fripas,,dog ikke fibulaen og ternvægten,, dem ville de gerne have ind :0)

Det er første gang jeg har fundet sådan en også,, skal love for T2én skreg da jeg kørte over den,,, og var sikker på det var en stor dåse eller andet,,da de små skillinger plejer at give et lille skrig,,hvor den her virkelig skreg,,,, Så har lært at man ikke bare skal tro fordi man kan se emnet er lidt større end en mønt når man laver krydset på jorden med pinpoint funktionen,, at alligevel skal grave på dem,,,, puhaa tror jeg muligvis er gået over og fra nogle mulige gode emner,,, så der er lige et par steder jeg skal besøge efter plovningen he he..
 Sini M [12. Juli 2018 kl. 12:42]
  Hov ps,,, den fibula jeg fandt , er der nogen der muligvis kan hjælpe mig med bud pÃ¥ perioden den er fra...

Tidlig jernalder eller germanisk tidsregning ?


Mvh
SIni
 Tobias Bondesson [12. Juli 2018 kl. 16:16]
  Tillykke med et meget flot fund :thumbsup2: Den vil med garanti blive erklaret for danefae pÃ¥ NM. Det er jag 100% sikker pÃ¥. Det er ikke dit lokalmuseum som afgör det utan det er KMMS pÃ¥ NM. SÃ¥ send den ind med hänvisning til at NM önsker fÃ¥ in store sölvmönter til danefaevurdering sÃ¥ bliver det korrekt hanteret.
 jann [12. Juli 2018 kl. 18:15]
  Tillykke Sini
Et drømmefund , jeg tror det er en del af en møntskat, den er det bedste møntfund i 2018.
 Sini M [12. Juli 2018 kl. 21:03]
  Hej Jann
Tak for dine pæne ord :0)
 Lars Svensson [14. Juli 2018 kl. 08:17]
  Stort tillykke med en fantastisk mønt :tommel:
Som Tobias skriver, så bliver den 100% erklæret danefæ.
Den vejer ca. 26 gram (iflg. SIEGs) og er derfor en "større sølvmønt" (og yderligere nok ikke hverdagskost).
Hvis dit lokalmuseum har givet den "fripas", så skal de nok lige læse op på NMs danefæ guide Chokeret
Til gengæld, sÃ¥ synes jeg at det giver stof til eftertanke, at hvis et lokal-museum "afviser" noget potentielt danefæ og man fÃ¥r det pÃ¥ skrift (email), sÃ¥ er man vel i sin gode ret til at sætte f.eks. sÃ¥dan en mønt pÃ¥ auktion Tænke
Man er jo i god tro, da indlevering altid, skal foregå via ens lokal-museum.
 Lars Svensson [14. Juli 2018 kl. 08:22]
  P.S. Smid den lige ind under Mønter > Christian VI 1730-1746 Foto
 Tobias Bondesson [14. Juli 2018 kl. 09:11]
  Lars: Det är inte ett helt enkelt spörgsmÃ¥l. Men en sak är klar - lokalmuseet kan ikke erklare noget for danefae eller ikke danefae. Det er kun Natmus som har den auktoriteten. SÃ¥ noget fripas kan man ikke fÃ¥. Og her er retningslinjerna som er pÃ¥ Natmus side pÃ¥ internet helt klare. Större sölvmönter (og der er gränsen for "större" ikke paecis, men ca 8-10 gram lidt beroende pÃ¥ type af mönt) skal alltid in til danefaevurdering. Jag har ikke hört om nogen som efter vurdering ikke blivet erklaret for danefae. Sinis fund er vi enige om at det har "danefaegaranti" :tommel:
 Tobias Bondesson [14. Juli 2018 kl. 09:18]
  Case in point: www.detecting.dk/coppe...62475.html
Denne 20 schilling Schlesvig Holstein courant (1/3 speciedaler) fra 1808 vejer 9,5 gram og er ganske almindelig. Og den gav NM besked om at den skulle sendes in til danefaevurdering.
Hvis der er nogle fundering kring noget möntfund så send en email med info og billeder til danefaesekretariatet @ natmus.dk. De sender det vidare til den korrekte person og man får et besked indenfor få dage. Det besked skal man så inkludera ved inlevering til sit lokalmuseum.
 John kristensen [14. Juli 2018 kl. 14:22]
  Tillykke m mønten, det er altid specielt nÃ¥r man finder en sÃ¥dan, pas godt pÃ¥ den og husk at der er ingen garanti for at du finder en af den størrelse igen :tommel:
 John kristensen [14. Juli 2018 kl. 14:28]
  Tillykke m mønten, det er altid specielt nÃ¥r man finder en sÃ¥dan, pas godt pÃ¥ den og husk at der er ingen garanti for at du finder en af den størrelse igen :tommel:
 John kristensen [14. Juli 2018 kl. 14:28]
  Tillykke m mønten, det er altid specielt nÃ¥r man finder en sÃ¥dan, pas godt pÃ¥ den og husk at der er ingen garanti for at du finder en af den størrelse igen :tommel:
 Carsten Gade Ellesøe [14. Juli 2018 kl. 20:35]
  Hej John er i tvivl om tolkningen af dit indlæg, skal det tolkes som, at du ikke anerkender at det er en mønt der skal til danefævurdering. I givet fald er jeg som Tobias med andre, helt klart af den opfattelse, at mønten skal naturligvis til danefævurdering.
 jann [15. Juli 2018 kl. 17:32]
  Hej Tobias
Det er vel det lokale museum som afgør hvad der skal sendes ind til NATMUS?
 Tobias Bondesson [16. Juli 2018 kl. 18:45]
  Hej Jann. Lokalmuseerna skall följa Natmus retningslinjer om hvad som er potentiellt danefae og sende det ind. Her er det ikke nogen tvivl at lokalmuseet agerat forkert og at den flotte store mönt skal ind til vurdering.
 jann [17. Juli 2018 kl. 18:48]
  Hej Tobias
Du har fuldstændig ret men jeg har tidligere indleveret en mønt fra år 1535 som NATMUS ikke mente var danefæ,
jeg gjorde dem opmærksom års tallet og funddata, så tog de den alligevel. Det må være personen som vurderer hvad der er danefæ og ikke lovgivning
 Tobias Bondesson [19. Juli 2018 kl. 16:23]
  Hej Jann. En gang emellem sker det misstag selv pÃ¥ NM/KMMS. Det var godt du gjorde dem opmärksam pÃ¥ det sÃ¥ de fik det rettet. :thumbsup2: Vad gäller mönter er det en kombination av lovgivning og personlig input som afgörer hvad som er danefae.
 Flemming Nielsen [26. Juli 2018 kl. 10:51]
  Hold da op ! I Sieg`s stÃ¥r den til 50.000,- Wow
Tillykke med mønten :tommel:
Når det så er sagt, må lokalmuseet da have en lidt underlig fornemmelse når de afviser denne mønt som værende danefæ - der er vidst en arkæolog, der skal på kursus i hvad der er danefæ, og hvad der ikke er.
 Tommy Olesen [27. Juli 2018 kl. 06:14]
  Superflot mønt - til lykke med den. Men i den kvalitet mønten er i, kan den nok kun fÃ¥ vurderingen fra Siegs pÃ¥ 17K. Men det er sÃ¥dan set ligegyldigt, da det er en danefæmønt, der skal indleveres. Og ved ikke hvad det er for en to... der sidder pÃ¥ jeres lokalmuseum og siger, at en sølvmønt fra 1733 pÃ¥ 27 g ikke skal indsendes til danefævurdering?
 Dennis Maigaard [06. August 2018 kl. 16:46]
  enig med mange af de andre..Den bandit skal ind til danefævurdering! Flot fund! :tommel:
 Tobias Bondesson [03. Februar 2019 kl. 10:18]
  Blev denna till slut inskickad till Natmus?

Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien