Detecting People
Bruger Info
Detektor › Til identificering (Manglende ID)
Detektor › Til identificering (Manglende ID)
Prøver lige igen Så har jeg prøvet at rense den noget mere. Jeg har spejlvendt den og kastet noget lys ind fra nogle forskellige vinkler.
trykkeblok fra trykkeri,prøv at sværte den og tryk mod papir
Hej.
jeg tror ikke det er en normal trykkeblok. Normale trykkesten er glatte. så den er nok meget gammel. hvad materiale er del lavet i?. og så syntes jeg du skal forbi et museum med den. held og lykke.
Den er næppe mere end 200 år gammel og ser ud, som den slags plejer at se ud, især når der er tale om et jordfund. Der er jo heller ikke tale om en trykkesten, men en kliché. Det, der under mig mest, er, at klichér normalt blev brugt til fx annoncer i avisen, der skulle trykkes uge efter uge. Det virker det her ikke som.
Det gi'r indtryk af at være en dogmatisk kristen religiøs tekst og er vel blevet brugt igen og igen, uden brug for nogen forandringer der.
Ja, men hvorfor så ikke bare trykke det antal eksemplarer, man havde brug for? Fidusen ved at lave annoncer som klichér var jo, at typografen ikke skulle sætte annoncen, hver gang den skulle i, men bare tog klicheen og indsatte den. Så betød det mindre, at det væsentligt dyrere at få lavet klicheen end at få sat annoncen, for den besparelse tjente sig ind efter et antal indrykninger. Ved fx bøger ville det formodentlig først tjene sig ind ved sådan noget som 5. oplag, og det er godt nok mange oplag at regne med. Hvorfor så ikke få trykt 5.000 eksemplarer i stedet for 1.000, hvilket også ville gøre hvert eksemplar billigere? Ren tekst som klichë kender jeg kun fra annoncer, men det er selvfølgelig før min tid, så jeg har ikke praktisk erfaring med det. Det kan selvfølgelig også være, at det ikke er en rigtig kliché, men en almindelig sat tekst, der har været udsat for en brand eller lignende og smeltet sammen, men det ser jeg ikke noget, der tyder på.
Ja, men hvorfor så ikke bare trykke det antal eksemplarer, man havde brug for? Fidusen ved at lave annoncer som klichér var jo, at typografen ikke skulle sætte annoncen, hver gang den skulle i, men bare tog klicheen og indsatte den. Så betød det mindre, at det væsentligt dyrere at få lavet klicheen end at få sat annoncen, for den besparelse tjente sig ind efter et antal indrykninger. Ved fx bøger ville det formodentlig først tjene sig ind ved sådan noget som 5. oplag, og det er godt nok mange oplag at regne med. Hvorfor så ikke få trykt 5.000 eksemplarer i stedet for 1.000, hvilket også ville gøre hvert eksemplar billigere? Ren tekst som klichë kender jeg kun fra annoncer, men det er selvfølgelig før min tid, så jeg har ikke praktisk erfaring med det. Det kan selvfølgelig også være, at det ikke er en rigtig kliché, men en almindelig sat tekst, der har været udsat for en brand eller lignende og smeltet sammen, men det ser jeg ikke noget, der tyder på.
Det kan vel forestilles at bogen blev brugt af skoler / menigheder og i takt med opslidningen skulle matrialet genbestilles, og så var det jo meget praktisk at ha' satserne liggende klar i skuffen - og dengang tror jeg ikke at man havde et stort lager af færdig trykte bøger, det var nemmere og billigere at lave dem i portioner efterhånden som behovet var der og arbejdslønnen var relativ lav - masseproduktion / effektivitet kommer jo først med industrialiseringen.
Album links
Remender, beslag Andre fibler Fingerbøl, nåle Hestesko, stigbøjler, sporer, seletøjsbeslag/ pynt Klæde og produktplomber Vægtlodder, spillebrikker År 800-1240 Tenvægte/ mankeperler Knogler og lign. Medaljer og Emblemer Seglstamper, signetringe Bjælder, klokker År 1376 Oluf II-1559 Chr III Nøgler, låse, låsebeslag Kniv, knivdele, dupsko, økser Andre spænder Ringe År 1559 Fr II-1699 Chr V Div. remedier Smykkegenstande Perler Keramik År 1699 Fr IV-1766 Fr V År 1766 Chr VII-1872 Chr IX Skivefibler År 1873 Chr IX - Fugle, fisk, dyrefibler
Leksikon
Metaldetektor
Dagen i dag i historien