l detectingpeople.dk › Detektor › Til identificering (Manglende ID)
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 1 Gæster

Detektor › Til identificering (Manglende ID)

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 Detektor › Til identificering (Manglende ID) 
Retur til oversigt Vis/skjul billede information Slideshow BILLEDE 4925/7336 Send dette billede som et e-postkort Se forrige billede Se næste billede
Nogen bud på alder ??
Eneste fund fra søndagens tur.
Mener selv at øksen er af nyere dato, men er ikke sikker.
10 X 10 cm
Klik for at se fuld størrelse billede
Klik her for at åbne fundet i separat fuld vindue


Nogen bud på alder ??
Eneste fund fra søndagens tur.
Mener selv at øksen er af nyere dato, men er ikke sikker.
10 X 10 cm
 
 
Billede information
Tilføjet af:Poul
Landsdel:Anden
Fundet med:Andet
Album navn:Til identificering (Manglende ID)
Foreslå et andet album. Klik her.
Vist:91 gange
URL:www.detecting.dk/coppermine/displayimage/pid=54102.html
 John Kristensen [12. November 2012 kl. 06:50]
  Meget lille økse.. Nærmes børnestørrelse.. Det er nok en sletøkse til venstrehÃ¥nd.. AltsÃ¥ en let lille økse til at (slette) afhugge savmærker pÃ¥ bredde brædder med.. - deraf kommer de karakteristiske mærker pÃ¥ ældre brædder.. Det lille "hak" op mellem æg skaft - som jeg skulle mene vender ned, og skulle afslørere at øksen ikke er vildt gammel, men omvendt skulle man sÃ¥ forvente ret/flad top.. Hvor denne svinger lidt op i 1700 talsstil.. et gæt er dog efter 1800. - www.gransfors.com/htm_...index.html de har et fint øksebibliotek.
 Tommy Olesen [12. November 2012 kl. 07:45]
  Ikke enig i, at det skulle være en sletøkse/bredbil. Heller ikke enig i, hvordan bilehugning foregÃ¥r. Men bortset fra det, sÃ¥ mener jeg dette er en økse af nyere dato og ikke en vestrehÃ¥ndet (pÃ¥ billedet til venstre vil skaftet vende ind i billedet)
 John Kristensen [12. November 2012 kl. 08:36]
  Hvor ligger din uenighed..
Ud over jeg ikke har kaldt den en Bredbil, da disse er meget større.. Så mene jeg det er en lille snedkeriøkse, multifunktion men til hurtig afsletning af mindre bygningsemner.
Du har ret i at store flader oftest slettes af med skægligende økser.. Bredbilen er som sådan kun beregnet til Faconhugning da de er tunge som bare f..... I hvert fald efter nogle timer..
Du har ret i jeg tog fejl af venstrehånd, da jeg nu kan se at hakket (som jeg selv skriver, skal være ned) ikke vender ned på foto nr 1. Så ja den er Højrehånd. Her er et eksempel, som dog er noget større - www.jimbodetools.com/E...26198.html
Her er et foto af min egen Granfors skägyxa som jeg anvender til Sletning af brædder og stolper.. Denne er en noget ældre model - postimage.org/image/6m5ml1etb/ Zoom
 Tommy Olesen [12. November 2012 kl. 08:52]
  MÃ¥ske har jeg misforstÃ¥et dig eller læst forkert. Men hvis den skulle være gammel, synes jeg bare den virker lidt for klodset til at vær en sletøkse. Men kan da godt se, at de moderne sletøkser/bredbil har en anden udformning end de gamle eller ogsÃ¥ er ordet blevet udvandet.
 Poul [12. November 2012 kl. 10:25]
  Hvis øksen er sÃ¥ gammel at den er lavet af en lokal smed, sÃ¥ kan man vel ogsÃ¥ forvente at der er lokale varianter hvad udformning angÃ¥r ? Den enkelte hÃ¥ndværker kunne jo ogsÃ¥ have haft specielle ønsker.
Øksen er jo heller ikke volsomt tæret, så alene af den grund tror jeg ikke at den er volsomt gammel - måske 100 - 200 år gammel.
Har en god ven der er snedker, så jeg vil lige spørge om hans mening..
 John Kristensen [12. November 2012 kl. 12:44]
  Jeg tror vi alle er helt enige om Øksen.. Jeg fik nok gættet pÃ¥ alderen lidt "gnidret".. Men det var altsÃ¥ efter 1800..
Og den kan sagtens være smedet lokalt..
Ordet bredbil er totalt udvandet.. Konen kaldte vores bil for Bredbil sidst hun kørte på garagen.. :smilewide:
Bilerne - altså Øksebiler - findes i utallige variationer fra egn til land til anvendelse.. Nogle få typer og bestemte anvendelser går dog igen.. - jeg ved at de feks på Roskilde vikingeskibsmuseeum, får smedet deres egne replika Økser efter en særlig anvendelig vikingeøkse, som engang blev fundet. Således bevises det, at man ikke skal lave om på alting som faktisk fungerer perfekt..
Tror bestemt tømeren har et godt bud på den også..

Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien